Czy trzeba płacić ZAIKS odtwarzając stare utwory?

Czy trzeba płacić ZAIKS odtwarzając stare utwory?

Czy trzeba płacić ZAIKS odtwarzając stare utwory?

Czy trzeba płacić ZAIKS odtwarzając stare utwory? Posiadacie sporą kolekcję starych płyt CD sprzed 10, a nawet 20 lat? Chcecie je wykorzystać do odtwarzania w miejscu pracy? Zastanawiacie się czy będziecie przez to musieli płacić ZUS? Odpowiemy Wam w tym wpisie.

Mogłoby się wydawać że starsze utwory są pozbawione praw ZAIKS i można je odtwarzać do woli, co komuś do piosenek sprzed 20 lat, których nawet już nie można usłyszeć w radio. Nic bardziej mylnego. Utwory, które raz znajdą się w bazach ZAIKS już nigdy, teoretycznie z niej nie wyjdą. Oczywiście można by wyciągnąć utwory z ZAIKS o ile ich autor o to poprosi. Dzieje się tak jednak bardzo rzadko, gdyż twórcy są wówczas stratni nie dostając pieniędzy za publiczne odtwarzanie swojej muzyki.

Czy trzeba płacić ZAIKS odtwarzając stare utwory?

Dlatego niestety, wszystkie utwory, nawet te stare, z własnych płyt CD podlegają opłatom ZAIKS. Nawet te utwory, które macie na kasetach magnetofonowych czy gramofonowych podlegają ZAIKS. Więc jeśli będziecie chcieli odtwarzać je w swoim miejscu pracy, własnej restauracji czy innym publicznym miejscu będziecie musieli liczyć się z opłatami ZAIKS. I warto tu nadmienić, że wiek nie działa na Waszą korzyść. Podobnie jak ZAIKS, po stare utwory upomną się ZPAV, SAWP czy STOART. Każda z organizacji po własną daninę i wszystko zgodnie z prawem.

Więc jeśli chcecie stawiać na starsze, nostalgiczne utwory by przyciągnąć dojrzalszego klienta będziecie zmuszeni płacić ZAIKS. Nie polecamy łamać prawa bo działa to zawsze tylko na krótką metę. Ostatnio słyszy się że ZAIKS działa błyskawicznie i trafia do lokalów z nielegalną muzyką zaledwie po kilku tygodniach działalności. Lepiej nie ryzykować. Są oczywiście alternatywy, jak firmy oferujące własną muzykę ZAIKS. Czasami wśród nich trafiają się takie, które posiadają utwory bez ZAIKS z podziałem na gatunki, kategorie, klasy. Można wówczas łatwo dopasować coś do swojego lokalu, nawet jeśli stawiamy na dojrzalszego klienta.